Отечественофронтовското регентство (9.IX.1944-8.IX.1946)

Автори

  • Лъчезар Стоянов Софийски университет "Климент Охридски"

DOI :

https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.72.249-287

Ключови думи :

Регентски съвет, Политически процеси, Конституционни нарушения

Резюме

Настоящата статия разглежда мястото, ролята и прерогативите на Регентския съвет, действащ през ранния период на социалистическата революция в България. Специфичният характер на революционната ситуация, в която съществува Регентският съвет, определя и особеностите на неговата дейност.

За по-доброто очертаване на тези специфики, първата глава на този труд разглежда прерогативите на съвета така, както са определени от Търновската конституция. В същата глава се анализират и характерните особености при създаването и функционирането на предходните два Регентски съвета от 1886 г. и 1943–1944 г.

На тази основа се прави следният извод: при формирането и дейността си статутите на Конституцията често са били нарушавани, за да се отговори на конкретните нужди, произтичащи както от вътрешната обстановка в страната, така и от международната ситуация. Тази характерна черта се проявява най-ясно при създаването на третия Регентски съвет на 9 септември 1944 г. Следващата глава на този труд се занимава с този въпрос. В нея се разглеждат и идеологическите и практически мотиви—на първо място тези на Работническата партия (комунисти)—които оказват влияние върху решението за повторното създаване на Регентски съвет. Разгледани са също така реалните прерогативи на съвета, неговият характер и взаимоотношенията му с другите власти. Анализът показва подчинеността на Регентския съвет и факта, че чрез наложената му пасивност той подпомага революционния процес в страната.

Последната глава разглежда промените в международната обстановка от лятото на 1945 г. до есента на 1946 г., както и вътрешнополитическите процеси и отражението им върху дейността на Регентския съвет. Разгледани са също така опитите на опозицията да възстанови правата на Регентския съвет съгласно Конституцията, за да го противопостави на революционната власт в борбата ѝ за запазване на съществуващия обществен ред. Очертани са и реалните правомощия на Регентския съвет в системата на държавното управление.

Тази политика претърпява естествен неуспех, въпреки активната подкрепа на САЩ и Великобритания. С огромно мнозинство народът отхвърля монархическата форма на управление чрез референдума на 8 септември 1946 г. Това е един от решаващите етапи по пътя към социалистическата реорганизация на българското общество.

Използвани източници

Трябва да се отбележат две монографии, в които въпросът за мястото и функциите на отечественофронтовското Регентство са разгледани по-подробно. Първата е на П. Славов, „Българската социалистическа държава" (С., 1975), където на стр. 74 и 75 е разгледана тази институция. Поради краткостта и схематичността на изложението, което не се опира на никакъв изворов материал, авторът достига до основния, но неверен извод, че „Той [Регентският съвет] беше превърнат в революционен орган и служеше на делото на революцията". Далеч по-обемисто и сериозно е изложението в книгата на Яр. Радев, „Държавни представителни органи в България 1944-1947 г." (С., 1965), който на стр. 85-95 разглежда ролята на Регентския съвет. Въпреки своите безспорни достойнства и редица верни изводи, поради правно-историческия подход на изложението, този труд поднася част от изводите в констативен, статичен вид. Тази му особеност се корени и в това, че идейната и политическата еволюция на политическите фактори у нас остават извън полезрението на автора, както и промените в характера на международните отношения, които през този период по редица причини оказват особено силно влияние върху хода на вътрешнополитическото ни развитие. Безспорно за това дава отражение и ограничението на обема на изложението, а също така и обстоятелството, че този въпрос е периферен в търсенията на автора.

Международни актове и договори (1648-1918). С., 1958, r. 157.

И. Димитров. Князът, конституцията и народът. С., 1972, с, 10-11,

Л. Владикин. Регентството като държавноправен институт. С., 1927, с. 28.

Л. Владикин. Регентството... , с. 181-187.

История на България. Т. III. С., 1964, с. 405.

Стеноrр. дневници на XXV ОНС, VI и.с., 3 заседание (9 септ. 1943 г.), с. 17.

Пак там, 4 заседание (11 септ. 1943 г.), с. 20.

ЦДА на НРБ, ф. 84, оп. 1, а.е. 71, л. 8Зоб.

Утро, бр. 10512, 9 септ. 1944 r. Вж. по-подробно и у И. Д и м и т р о в. Бур­жоазната опозиция в България 1939-1944. С., 1969, с. 207 и 229.

И. Димитров. Буржоазната опозиция ... , с. 207.

К. Георгиев. От началото до победата. - В: Спасителният за България Отечествен фронт. С., 1975, с. 270-271.

Работническо дело, бр. 12, 30 септ. 1944 r.

Изгрев, бр. 76, 4 ян. 1945 г.

Пак там, бр. 95, 30 ян. 1945 г.

Файлове за сваляне

Публикуван

11.11.1982

Как да цитирате

Стоянов, Л. (1982). Отечественофронтовското регентство (9.IX.1944-8.IX.1946). ГСУ-ИФ, 72(1), 249–287. https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.72.249-287